Marina Fioration The Venetian Contract (julkaistu 2012, kustantaja John Murray) sijoittuu
renessanssiajan Venetsiaan ja Konstantinopoliin. Nuori turkkilaisnainen Feyra, joka toimii sulttaanin
haaremin naisten epävirallisena lääkärinä, päätyy yllättävien tapahtumakulkujen
kautta Venetsiaan, jossa kauhistuttava ruttoepidemia puhkeaa. Feyra yrittää
auttaa ruttouhreja oman tietämyksensä avulla ja samalla pitää piilossa
turkkilaisen syntyperänsä, joka aiheuttaa kauhistusta ja vihaa
venetsialaisissa. Samalla nuori venetsialainen lääkäri Annibale taistelee
vanhakantaisia lääkäreitä ja heidän taikauskoisia perinteitään vastaan
löytääkseen niin ikään parannuksen ruttoon. Venetsian il Doge, Sebastiano
Vernier, puolestaan määrää arkkitehti Palladion rakentamaan upean katedraalin,
jotta Jumala säästäisi Venetsian kansan tältä vitsaukselta. Kaikkien näiden
tiet kohtaavat, ja itä ja länsi pystyvät opettamaan toisilleen uutta.
Pidin tästä kirjasta valtavasti. Fiorato kirjoittaa todella
hyvin, juoni kulkee sujuvasti ja samalla hän onnistuu loihtimaan esiin
renessanssiajan maailman runsaine, elävine ja todentuntuisine
yksityiskohtineen. Hän on totisesti tutkinut ajasta ja paikasta muutakin kuin
tutut kliseet ja onnistuu taitavalla kirjoittamisellaan viemään lukijan toiseen
aikaan ja paikkaan aivan kokonaan. Henkilöt ovat mielenkiintoisia, ja myös
tarinan romanttinen puoli (sellainenhan tässä on, en spoilaa ihan valtavasti
näin sanomalla kun takakannessakin lukee enemmän) toimii hyvin ja uskottavasti.
Siihen olisin tosin ehkä kaivannut vielä vähän enemmänkin kehittelyä. Feyra on
todella mielenkiintoinen sankaritar, joka ei tunnu yhtään kliseiseltä siitä
huolimatta, että on nykyisille historiallisille romaaneille tyypillisesti vahva
ja älykäs ja kaunis nainen jolla on jotain erityistä (Feyran tapauksessa
lääkärintaidot). Tykkään myös siitä, miten tässä on tuotu mukaan Ottomaanien
valtakunta ja islamilaisessa maailmassa tuolloin Eurooppaa korkeampi tieteen ja
taiteen taso. Sekä Venetsian että ottomaanien kulttuuria kuvaillaan
rehellisesti, tuoden niin kauniit kuin inhottavatkin puolet esille. Olisin
kyllä tykännyt, jos Konstantinopolissa olisi vietetty vähän enemmänkin aikaa.
Vaikka tautien historia ei ehkä useimpien mielestä ole mitenkään
hohdokkain aihe, niin todellisuudessahan taudeilla on ollut melkoinen merkitys
historiassa ja ihmiselämässä, ja Fiorato tekee taistelusta ruttoa vastaan yhtä
kiehtovan kuin jonkin eeppisen fantasiaromaanin taistelut Suurta Pahaa vastaan.
Vaikutelmaa vielä lisäävät satunnaiset viittaukset ilmestyskirjaan hevosineen. Johtuu
ehkä osittain siitä, etten tunne renessanssia, Venetsiaa ja Ottomaanien
valtakuntaa ollenkaan yhtä hyvin kuin vaikka 1800-luvun Eurooppaa, mutta
minulle tuli todella vahvasti samanlainen olo kuin jotain todella hyvää
fantasiaromaaniakin lukiessa. Sillä erotuksella että tämä kertoo sellaisista
historian asioista jotka ovat tapahtuneet, vaikka juuri Feyraa ja Annibalea ei
ehkä ollutkaan olemassa (Palladio sen sijaan on historiallinen hahmo).
Minua tosin hämmensi se, että olen siinä käsityksessä että
rutto yleensä tappoi todella nopeasti, korkeintaan muutamassa päivässä, mutta
tässä tuli joissain kohdissa sellainen vaikutelma, että ruttosairaat potivat
tautiaan todella pitkiäkin aikoja. En tiedä, luinko ne kohdat vain huonosti tai
onko Fiorato ilmaissut jotkin asiat epäselvästi niin että sellainen vaikutelma
tuli hänen tarkoittamattaan. Mutta jos 1500-luvun lopulla on rutto saattanut
kestää myös pitkään, niin olisi ollut hyvä tuoda se selvästi tekstissä esillä,
koska yleinen käsitys lienee sama kuin minullakin eli että rutto tappaa äkkiä. Fiorato
vaikuttaa yleisesti ottaen tehneen tutkimuksensa hyvin, joten varmaan hänellä
tässäkin on oikea tieto. Ehkä joskus perehdyn itse asiaan niin hyvin että
tiedän miten ruton keston laita oli, ja jos joku tietää minua paremmin niin saa
valistaa!
Joka tapauksessa aivan upea historiallinen romaani, ja nyt
haluan kyllä lukea Fioraton muitakin kirjoja. Ja lukea lisää renessanssista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti